Om

Translate

söndag 3 mars 2013

Vasaloppet, 5-milen och andra godbitar

För fem år sen när Per sa att han skulle upp kl 7:00 för att se Vasaloppet trodde jag att han skämtade.
Men han sålde in det bra, lagade god vasaloppsbrunch och det var tillåtet att slumra till ibland om man ville- riktigt mysigt!
Idag var det alltså dags igen. Jag blev uppmärksam på att kvinnor och män inte fick samma spurtpris, kvinnor får lägre, och tyckte det var jättemärkligt. Så läser jag i tidningen att nu ska det förändras, och det var väl på tiden.
Första vasaloppet gick av stapeln 1922. 1924 förbjöds kvinnor åka pga att det ansågs vara för jobbigt. Vet ni vilket år kvinnor fick börja åka vasaloppet igen? 1981. Jag vet att jag gör slarvfel ibland, men inte nu.. jag skriver det igen; 1981. Jepp, förbudet upphörde då en kvinna utklädd till man blivit intervjuad i TV och avslöjad 1978.
I vilket fall går det åt rätt håll och vasaloppet är fantastiskt tycker jag!

Det var skönt att bli väckt av min alv och en varm kopp kaffe i morse. Han är alltid så himla glad när han får väcka mig. Omöjligt att dra sig..
Det blev en söndagsfika på Lundins i Västertorp medan Alvin sov i vagnen. Vi såg 5-milen på mobilen, vilken lycka när vi vann guld! Och vilken lycka att få fira med den här godbiten.

Sen satte jag upp ett av gårdagens fynd- min gröna vintagegardin - i köket. Är himla nöjd. 50 spänn.



Att vara utomhus idag var vackert men inte alls skönt. Blåsten bet tag i både märg och ben. Burr.
Därför blev det två varma bad idag. Börjar bli en vana..

På min önskelista står- en kamera!
Jag är ganska trött på dessa mobilbilder, det är så begränsande. Så, sitter någon där ute på en massa pengar att ge bort så hör mitt rop. Jag vill inte vänta till jultomten! OK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar